Κείμενα-Φωτογραφία


Ασκήσεις Φωτογραφικού Ύφους  (Κείμενα – Χρήστος Μαλτέζος)


Η δημιουργικότητα σε κάθε τέχνη δεν εντάσσεται σε κανόνες, συνεπώς, δεν μπορεί και να θεωρητικοποιηθεί. Ωστόσο κάποιες γενικές σκέψεις εκφράζονται που μπορεί να περιγράφουν, σε ένα βαθμό, αλήθειες. Αν και αυτές οι αλήθειες οδηγούν στο συμπέρασμα ότι στην τέχνη πάντα υπάρχει το ανεξερεύνητο. Στην φωτογραφία ένας όρος που του δίνεται μεγάλη σημασία είναι, το ύφος ή φωτογραφικό ύφος, που στην πραγματικότητα δεν έχει καμία σημασία, είναι θέμα που σε καμία περίπτωση δεν απασχολεί αυτόν που επιλέγει την φωτογραφία ως μέσο δημιουργίας. Αν δούμε το έργο των Κertesz, Frank, De Carava, έχoυν ομοιομορφία αυτό απορρέει από το ότι ο κάθε δημιουργός έχει τις δικές του αισθητικές επιλογές, αντίληψη και εμπειρία. Το έργο του καθενός είναι μοναδικό, με συνοχή, ωστόσο αυτή η συνοχή δεν εκφράζει κανένα βαθύ νόημα για την δημιουργία. Αυτός που δημιουργεί δεν δημιουργεί, ύφος, ή δεν δημιουργεί με κάποιο ύφος, αλλά εκφράζει την δική του ύπαρξη μέσα από τα έργα του. Το έργο του είναι αντανάκλαση του χαρακτήρα και του προσώπου του. Ο κάθε δημιουργός φωτογράφος καταλήγει σε κάποιους τρόπους δημιουργίας, έχει τον δικό του τρόπο να υλοποιεί εικόνες που εκφράζουν την ένταση που τους μεταγγίζει, από συνέπεια στις επιλογές του και στην δημιουργία, προκύπτουν, έργα με συνοχή σαν ενιαίο σώμα. Ωστόσο αν αλλάξουν οι αισθητικές επιλογές του δημιουργού μπορεί το έργο του να παρουσιάζει μια πολυμορφία και να εκφράζει το ίδιο βάθος, και σε καμία περίπτωση δεν γίνεται συζήτηση συνοχής και ύφους. ( Όμως στην φωτογραφία δεν υπήρξε κανένας Pessoa). Το ύφος προκύπτει μέσα από την δημιουργία που σαν στοιχείο δεν προσθέτει καμία ουσία στο έργο του φωτογράφου. Η φωτογραφία δεν είναι θέμα συνοχής και ύφους είναι η έκφραση του πραγματικού κόσμου μέσα από ποιητικές φόρμες.

O Βesson έχει πει, τα πιο ωραία πράγματα δεν διδάσκονται και έδειχνε την απλή κίνηση του δαχτύλου, όταν πατάμε το κουμπί της φωτογραφικής, που για αυτόν δεν ήταν απλή ενέργεια αλλά έκρυβε, στοχασμό, ευφυΐα και καλλιτεχνική έκφραση που υλοποιούνται μέσα από αυτή την απλή κίνηση του χεριού. Από σπουδαίους δημιουργούς εκφράζονται τα πιο εύστοχα συμπεράσματα που περιγράφουν την δημιουργία. Η φωτογραφία δεν δημιουργείται με ασκήσεις ύφους,, αλλά, εκφράζει αληθινές αιτίες της ύπαρξης. Είναι μια διαρκής πάλη με το υλικό ώστε να εκφραστεί το ανείπωτο. Η εικόνα μεταφέρει ένταση που ξεπερνά την ανθρώπινη σκέψη και οποιαδήποτε φιλολογία για την δημιουργία, είναι απλά μια περιγραφή της δημιουργίας, και διαφέρει από την πράξη της δημιουργίας....



Συνέντευξη: Δώρα Λαβαζού

Πηγή: http://www.ifocus.gr/Magazine/Interviews/Article/669/xristos-maltezos

Χρήστος Μαλτέζος

"Η φωτογραφία για μένα είναι στάση ζωής, κάτι διαμορφωμένο με διαφορετικό τρόπο για τον κάθε δημιουργό, που το κουβαλάει εντός του." Συνέντευξη: Δώρα Λαβαζού





Μια φωτογραφική έκθεση χωρίς τίτλο. Προκαλεί ένα ενδιαφέρον αυτό από μόνο του είναι μια μελετημένη κίνηση ή 


απλά δε σου αρέσουν οι τίτλοι στις φωτογραφίες έστω στις εκθέσεις σου;
Ο μόνος τίτλος που θα μπορούσα να δώσω στις εκθέσεις μου είναι Χρήστος Μαλτέζος - Φωτογραφία. Γιατί πιστεύω γενικότερα στη μοναδικότητα της εικόνας που έχει την δική της δύναμη και αυτονομία η οποία δεν είναι κομμάτι μιας ενότητας εικόνων. Οι εικόνες στις εκθέσεις μου εκφράζουν τον τρόπο που αντιμετωπίζω την φωτογραφία, την αντίληψη μου  ως άτομο και των τρόπο που δημιουργώ. Άλλωστε δεν πιστεύω στην θεματολογία αλλά στην δύναμη του μέσου, και της μοναδικής στιγμής μέσα στον άνθρωπο, που μπορεί να μεταμορφώσει την πραγματικότητα και να αποδοθούν εικόνες με βάθος. Ένας δημιουργός εκφράζει πολλά πράγματα με το έργο του, που δεν μπορούν να ενταχθούν σε τίτλους ή να περιγραφούν με λέξεις. Επομένως δεν θα μπορούσα να σκεφτώ κάποιο τίτλο που να έχει νόημα, παρά μονάχα Φωτογραφία που δημιουργήθηκε από εμένα. 
Ας γυρίσουμε μαζί πίσω στο χρόνο ποια ήταν η αφορμή για να ξεκινήσεις το φωτογραφικό σου ταξίδι;
Το 1991 ψάχνοντας για κάποια σχολή κινηματογράφου, που πίστευα ότι με ενδιαφέρει εκείνη την εποχή, κατέληξα σε σχολή φωτογραφίας νομίζοντας ότι είναι κάτι παρεμφερές.Τριετής η οποία ήταν οργανωμένη και με έμφαση στη δημιουργικότητα. Φυσικά πολύ γρήγορα κατάλαβα ότι η φωτογραφία είναι μια άλλη μορφή τέχνης, με τις ιδιαιτερότητες της, και προσπάθησα να την κατανοήσω. Αυτά τα χρόνια έχουν σημασία για μένα γιατί άρχισα να διαμορφώνω γενικότερα την σκέψη μου, την στάση μου ως άτομο και απέναντι στον κόσμο. 
Η φωτογραφία που παράγεις ανήκει στην καλλιτεχνική φωτογραφία. Πόσο πιο δύσκολος και μοναχικός, θεωρείς, είναι αυτός ο δρόμος;
Σίγουρα οι τέχνες και η δημιουργία δεν είναι κάτι απλό και χρειάζεται πολύ δουλειά με τον εαυτό μας. Καταλαβαίνεις ότι είναι τρόπος ύπαρξης και στάση ζωής. Χρειάζεται να αποβάλεις τις μικρότητες, να καλλιεργηθείς ως άτομο, να βρεις τον άνθρωπο μέσα σου. Να βρεις το αληθινό νόημα του κόσμου,της ύπαρξης, και να διαρρήξεις όλες τις ατομικές και κοινωνικές συμβάσεις, διαμορφώνοντας μια δική σου αντίληψη των πραγμάτων. Αυτό σημαίνει ότι έτοιμες λύσεις δεν υπάρχουν, και πρέπει εσύ να βρεις το νόημα που έχουν οι πράξεις, της ύπαρξής σου και του κόσμου. Όταν καταλάβεις την μοναδικότητα  της ύπαρξης του κάθε ατόμου και της σκέψης του, τότε δέχεσαι ότι ο καθένας πορεύεται μόνος του στη ζωή.
Θεωρείς πως στη χώρα μας το κοινό είναι έτοιμο να αντιληφθεί να κατανοήσει το έργο ενός φωτογράφου σαν κι εσένα;
Ναι το πιστεύω. Άλλωστε το έχω δει σε όλες τις εκθέσεις μου. Η τέχνη είναι ειλικρινής και απευθύνεται στον άνθρωπο. Άνθρωποι με αληθινά αισθήματα μπορούν να την προσεγγίσουν. Είναι αυτοί που έχουν ανοικτό τρόπο σκέψης και μπορούν να δεχτούν αυτό που βλέπουν και τους συγκινεί.
Η φωτογραφία είναι ένα όχημα ώστε να επικοινωνήσουμε αυτά που μας απασχολούν με τον κόσμο, θέλεις να μας πεις τι προσδοκά ένας φωτογράφος που εκθέτει τη δουλειά του σε κοινή θέα;
Η φωτογραφία και η τέχνη γενικότερα είναι επικοινωνία μεταξύ αισθήσεων, και στοχεύει στο να καλλιεργήσει τον άνθρωπο, ώστε να συνειδητοποιήσει αλήθειες της ύπαρξης του. Το έργο των δημιουργών είναι μια προσφορά στην ανθρωπότητα, επομένως κανείς δεν δημιουργεί για τoν εαυτό του. Ο προορισμός των έργων είναι η έκθεση σε κοινή θέα.
Παρατηρώ πως δεν αναρτάς φωτογραφίες δικές σου στα σόσιαλ μίντια απεναντίας αναρτάς μεγάλων φωτογράφων και κάποιες ανακοινώσεις που αφορούν στις εκθέσεις σου. Θεωρείς πως η υπερέκθεση και δη στα μίντια είναι κάποια μορφή ματαιοδοξίας ή έστω αγωνίας;
Στην ουσία ο κάθε φωτογράφος μπορεί να προσεγγίσει ένα πολύ μικρό κοινό με τις εκθέσεις. Το διαδίκτυο είναι άλλος ένας τρόπος έκθεσης με πολλές δυνατότητες. Μπορούμε να προβάλλουμε το έργο μας και να το δει κάποιος στην άλλη πλευρά του πλανήτη, που με κανένα άλλο τρόπο δεν θα μπορούσαμε. Έτσι έχω τα δικά μου sites που αναρτώ φωτογραφίες μου και άλλα αξιόπιστα που κατά καιρούς μου έχουν κάνει αφιερώματα. Δεν με ενοχλεί η υπερέκθεση αλλά η παρερμηνεία και η λάθος αντιμετώπιση. 
Θα ήθελες να μας αναφέρεις κάποιους φωτογράφους που εκτιμάς και θεωρείς πως έχουν επηρεάσει τη ματιά σου;
Σίγουρα υπάρχουν οι μεγάλοι δάσκαλοι που το έργο τους είναι σημαντικό για την φωτογραφία ως μορφή τέχνης, και επηρεάζεται στο ξεκίνημα κάποιος που ασχολείται με τη φωτογραφία. Βέβαια το ζητούμενο είναι να φιλτράρει ο φωτογράφος τις επιρροές και να διαμορφώσει το δικό του τρόπο αντίληψης και δημιουργίας. Να χαράξει το δικό του δρόμο και να βρει το δικό του τρόπο έκφρασης, δημιουργώντας το δικό του έργο. Ξεπερνώντας ότι τον στοιχειώνει και ότι έχει δημιουργηθεί. Αλλιώς θα μείνει  μια ζωή, οπαδός, θαυμάζοντας αυτό που θα ήθελε ο ίδιος να δημιουργήσει. 
Πέρα από την έκθεση σου διοργανώνεις και κάποια σεμινάρια από τον Ιανουάριο του νέου έτους θα ήθελες να αναφερθείς πάνω σε αυτά;
Το σεμινάριο είναι ευ΄ όλης τις ύλης της φωτογραφίας. Είναι η εργαλειοθήκη που κουβαλάει ο καθένας στο μυαλό του που ασχολείται με την φωτογραφία. Είναι πλήρες σε τεχνικές γνώσεις λήψης και επεξεργασίας έτσι όπως πρακτικά εφαρμόζονται. Ενσωματώνει  φωτογράφηση με κέντρο την οπτική αντίληψη, γιατί καμία γνώση δεν είναι χρήσιμη όταν δεν εφαρμόζεται στην πράξη. Περιλαμβάνει   ανάλυση εικόνας της φωτογραφικής δουλειάς των συμμετεχόντων. Και γενικότερα δίνεται βάρος στον τρόπο που χτίζεται η εικόνα με ερμηνεία του έργου σπουδαίων φωτογράφων. Η ύλη του σεμιναρίου είναι διαμορφωμένη να προσφέρει γνώση και φωτογραφική εμπειρία, ώστε οι συμμετέχοντες μετά το τέλος να μπορούν να συνεχίσουν μόνοι τους, και να λύσουν όποια προβλήματα τους προκύπτουν φωτογραφίζοντας.
Ποια είναι η κύρια αιτία που σε οδηγεί στο ασπρόμαυρο δεν μπορεί μια έγχρωμη φωτογραφία να έχει την ίδια ένταση ή ακόμα και πολλαπλές αναγνώσεις όπως μια ασπρόμαυρη;
Επιλέγω το ασπρόμαυρο για την αφαίρεση της εικόνας που δημιουργείται, σε σχέση με την πραγματική σκηνή. Και για την ένταση της φόρμας μεταξύ φωτός και σκιάς. Σίγουρα ο κάθε φωτογράφος βρίσκει φόρμες που μορφοποιούν την δική του έκφραση, και καταλήγει στο υλικό που τον ενδιαφέρει. Για μένα η αφαίρεση του χρώματος σημαίνει μεταμόρφωση του εξωτερικού κόσμου, ώστε η εικόνα που δημιουργείται να έχει το δικό της λόγο ύπαρξης. Ασφαλώς το χρώμα έχει τις δικές του δυνατότητες, και σίγουρα μπορούν αποδοθούν δυνατές εικόνες, το έχω δει στο έργο σημαντικών φωτογράφων. Απλά χρειάζεται μια άλλη διαχείριση και αντιμετώπιση της δημιουργικότητας στην φωτογραφία.
Θα ήθελες να μας δώσεις το μότο αυτής της συνέντευξης απαντώντας στο τι είναι φωτογραφία για εσένα ή προσπαθώντας να απαντήσεις στο φιλοσοφικό ερώτημα γιατί φωτογραφίζεις;
Η φωτογραφία είναι μια μορφή τέχνης, μια έκφραση του ανθρώπινου πνεύματος. Που απορρέει από τον άνθρωπο που θέλει να  δώσει ότι υπάρχει βαθύτερα εντός του. Δημιουργώντας έργα που ξεπερνούν ακόμη την δική του σκέψη και ύπαρξη. Υπάρχουν άνθρωποι που από ιδιοσυγκρασία η δημιουργικότητα είναι μονόδρομος, είναι αυτό που τους διαμορφώνει και τους συντηρεί στη διάρκεια της ζωής τους, έτσι ακολουθούν το δικό τους δρόμο, βρίσκοντας το δικό τους νόημα στις πράξεις τους. Ακόμη με την καλλιτεχνική δημιουργία μπορεί ο καθένας να καλλιεργήσει τον άνθρωπο μέσα του, και να βρει τις αληθινές αξίες τις ύπαρξης του, και του εξωτερικού κόσμου. 
Υπάρχει η αντίληψη ότι η φωτογραφία βρίσκεται σε ότι βλέπουμε, και είναι ορατό, και στη σημασία των γεγονότων. Ωστόσο έχουν γίνει σπουδαίες φωτογραφίες από ασήμαντα θέματα ( όπως μια γραμμή στο πάτωμα) που σημαίνει ότι δεν έχουν σημασία τα θέματα, αλλά πως αναδεικνύονται μέσα από την φωτογραφία, και ο τρόπος που άνθρωπος δημιουργεί. Έτσι καταλήγουμε στο συμπέρασμα  ότι η φωτογραφία βρίσκεται μέσα στον άνθρωπο, στον τρόπο που δημιουργεί, και γενικότερα στη γνώση και εμπειρία που κουβαλάει και έχει αποκτήσει στη διάρκεια της ζωής του.
Αντικειμενικά η φωτογραφία δεν διαφέρει από τις άλλες τέχνες, είναι και αυτή μια γλώσσα ή μια μορφή δημιουργίας, με τις δικές της ιδιαιτερότητες ως μορφή τέχνης. Και όλες οι τέχνες έχουν μοναδικό σκοπό να εκφράσουν το ανθρώπινο πνεύμα. Ο φωτογράφος πρέπει να αποκτήσει συνείδηση αυτού του σκοπού της φωτογραφίας, δίνοντας το βάρος που της αναλογεί, και στην συνέχεια να τον υπηρετήσει. Γνωρίζοντας  ότι αυτό θα τον διαμορφώσει και χρειάζεται διαρκή συντήρηση.
Η φωτογραφία για μένα είναι στάση ζωής, κάτι διαμορφωμένο με διαφορετικό τρόπο για τον κάθε δημιουργό, που το κουβαλάει εντός του.

Τα πνευματικά δικαιώματα των φωτογραφιών της συνέντευξης ανήκουν στον Χρήστο Μαλτέζο, ο οποίος ευγενικά μας παραχώρησε για το άρθρο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των φωτογραφιών χωρίς την έγκριση του δημιουργού τους.
  

Γνώση και δημιουργικότητα στη φωτογραφία


Κείμενα - Χρήστος Μαλτέζος. 

Στις μέρες υπάρχουν επιλογές για να διδαχτεί κάποιος φωτογραφία. Σε γενικές γραμμές θα μπορούσαμε να πούμε ότι εντάσσονται σε δύο κατηγορίες οι συνθήκες εκμάθησης, η μια είναι οι σχολές που προσφέρουν συνολική γνώση και πρακτική εμπειρία και η άλλη είναι τα σύντομα σεμινάρια που προσφέρουν τις βασικές γνώσεις, με την προϋπόθεση ότι θα έχει κάποιος το χρόνο και την διάθεση να προχωρήσει μόνος του, και μέσα από την φωτογράφιση θα ξεπεράσει προβλήματα, αξιοποιώντας αυτή την βασική γνώση. Και οι δύο τρόποι είναι καλοί εφόσον καλύπτουν τις ανάγκες των ενδιαφερομένων. Όμως ποια είναι τα όρια της γνώσης στην δημιουργικότητα; Η γνώση είναι σε μεθόδους τεχνικής και τρόπους πρακτικής εφαρμογής τους, και ιστορίας της φωτογραφίας και γενικότερα της τέχνης, ακόμη και κάποια σπουδή σε θέματα αισθητικής. Η δημιουργικότητα αρχίζει εκεί που σταματάει η μαθητεία. Η γνώση είναι κάτι το εφαρμόσιμο και εντάσσεται σε γενικούς κανόνες, όμως, η δημιουργικότητα είναι η προσωπική έκφραση και διαμορφώνεται από το καθένα διαφορετικά. Η γνώση είναι κάτι που μπορεί να διδαχτεί ενώ η δημιουργικότητα είναι υλοποίηση που απορρέει από την προσωπική εμπειρία. Το συμπέρασμα είναι ότι καμιά σπουδή δεν μπορεί να διαμορφώσει έτοιμους καλλιτέχνες γιατί η γνώση μεταδίδεται ενώ η προσωπική έκφραση όχι, επομένως η εκμάθηση είναι σπουδή με αντικείμενο την φωτογραφία και εκεί περιορίζονται τα όρια της διδασκαλίας. Η έκφραση δεν υπακούει σε γενικούς κανόνες έχει να κάνει με την προσωπική αναζήτηση αξιοποιώντας τη φωτογραφία σαν άλλη γλώσσα. Ωστόσο για να διαμορφωθεί μια προσωπική γλώσσα χρειάζεται αναζήτηση φόρμας και περιεχομένου ή αλλιώς πειραματισμό με το υλικό και έχει σχέση με την εμπειρία γενικότερα της ζωής του ατόμου, με αποτέλεσμα να μπορεί να έχει ένταση αυτό που δημιουργεί. Στην καλλιτεχνική φωτογραφία μόνο η γνώση δεν είναι αρκετή, γιατί πολλοί είχαν την γνώση αλλά ελάχιστοι δημιούργησαν. Επομένως η γνώση είναι απαραίτητη, αλλά και, αμελητέα ποσότητα. Στο έργο γνώση και η επινόηση μια διαφορετικής γλώσσας με σκοπό την έκφραση συνυπάρχουν και δεν μπορούν να διαχωριστούν και αυτό είναι επίτευγμα ατομικό. Συμπληρώνοντας η σπουδή είναι χρήσιμη γιατί βοηθάει στην τεχνική γνώση της φωτογραφίας. Καθώς η διδασκαλία πρέπει να έχει κέντρο την πρακτική εφαρμογή της φωτογραφίας και όχι την θεωρία της φωτογραφίας ή την ίδια την διδασκαλία. Όπως, και οδηγοί δημιουργικότητας δεν υπάρχουν για καμία τέχνη. Επομένως, οι κανόνες δημιουργίας και οι διδαχές προσωπικής έκφρασης είναι άνευ αντικειμένου. Το κάθε έργο είναι μοναδικό γιατί είναι προσωπικό και δεν μπορεί να αντιγραφεί και διευρύνει τον πλούτο της κάθε τέχνης. Επίσης η τέχνη είναι γεμάτη ανατροπές γιατί αλλάζει ακολουθώντας τις αλλαγές της εποχή και όταν η ένταση ενός έργου είναι μεγάλη σε μορφή και περιεχόμενο τότε αυτό το ονομάζουμε καινοτομία. Η δημιουργία απέχει από την σπουδή σαν αντιμετώπιση γιατί υπάρχει επίγνωση του μέσου, και, είναι μια διαρκής προσπάθεια το χαρτί σαν άψυχο υλικό να αποκτήσει έκφραση....

Δημιουργική φωτογραφία

Κάνοντας μια εισαγωγή στον όρο δημιουργική φωτογραφία στη πραγματικότητα αναφερόμαστε σε   ένα πολύ μικρό κομμάτι φωτογραφίας, μέσα από την πλατιά εφαρμογή της φωτογραφικής μηχανής στις μέρες μας.Ασφαλώς λέγοντας δημιουργική φωτογραφία στη σωστή έννοιά της, αναφερόμαστε στη φωτογραφική εικόνα που είναι αποτέλεσμα προσπάθειας καλλιτεχνικής δημιουργίας.Έτσι μπορούμε να εκφράσουμε με πιο σαφή τρόπο την έννοια της δημιουργικότητας στη φωτογραφία.Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι δημιουργική φωτογραφία δεν είναι οποιαδήποτε παραγωγή φωτογραφικής εικόνας, αλλά η χρήση της φωτογραφικής μηχανής ως μέσο καλλιτεχνικής δημιουργίας και έκφρασης.Μιλώντας για δημιουργικότητα στη φωτογραφία εκφράζουμε μια συγκεκριμένη αντιμετώπιση της παραγωγικής διαδικασίας, που αναγνωρίζεται στο τελικό αποτέλεσμα.Ωστόσο η δημιουργικότητα στη φωτογραφία μπορεί να είναι πολύ πλατιά και να διαφοροποιείται.Δημιουργώντας με τη φωτογραφική πολύ συχνά ανακαλύπτουμε νέους τρόπους αποτύπωσης, που δεν έχουν να κάνουν με τεχνική επεξεργασία, αλλά με το πως τελικά θα είμαστε περισσότερο δημιουργικοί με τις δυνατότητες του μέσου.Mε τη φωτογραφική μηχανή μπορούμε να δούμε τη καθημερινότητα από μια άλλη οπτική γωνία.Η φωτογραφία όπως κάθε άλλη μορφή τέχνης έχει τις δικές τεχνικές δυνατότητες που μεταμορφώνονται σε δημιουργικά μέσα που στοιχειοθετούν  την τελική εικόνα.Η φωτογραφία ως καλλιτεχνική δημιουργία λειτουργεί αφαιρετικά ως προς την πραγματικότητα. Οι τρόποι που  εμφανίζεται καθορίζουν ένα ιδιαίτερο χαρακτήρα  αυτό που λέμε προσωπικό ύφος.Η δημιουργική φωτογραφία προϋποθέτει μια καλλιτεχνική αντίληψη η οποία εκφράζεται στην εικόνα.Το πως η φωτογραφική τεχνική αντιμετωπίζεται καθορίζεται από κάποια υποκειμενική αντίληψη και κατά συνέπεια η δημιουργικότητα διευρύνεται.Έτσι με τη λέξη δημιουργική ουσιαστικά περιγράφουμε μια αρχική θέση η οποία γίνεται πιο συγκεκριμένη όταν αποκτά υποκειμενικά γνωρίσματα.Οι τρόποι που διαμορφώνεται κάποια φωτογραφική πραγματικότητα απορρέουν από μια προσωπική αντίληψη.Λέγοντας δημιουργική φωτογραφία αναφερόμαστε σε ένα σύνολο αυθεντικής φωτογραφικής εικόνας που εκφράζεται ως ανεξάρτητη μορφή τέχνης.Η φωτογραφία διαμορφώνεται σύμφωνα με τα τεχνικά μέσα που  καθορίζονται από τη φωτογραφική τεχνική.Η έννοια της δημιουργικότητας όσο πλατιά και αν είναι γίνεται πιο συγκεκριμένη όταν αναφερόμαστε στη φωτογραφία η οποία διαμορφώνεται ως ανεξάρτητη μορφή τέχνης.Φωτογραφίζοντας αποτυπώνουμε το φως.Η φωτογραφική εικόνα είναι μια καταγραφή φωτός.Η φωτογραφική μηχανή είναι ένα μέσο αποτύπωσης του φωτός σε συγκεκριμένο χρόνο.Έτσι η φωτογραφία είναι δεδομένο ότι είναι μια μορφή τέχνης που έχει ως βασικούς  παράγοντες την καταγραφή φωτός,και την αποτύπωση μιας δεδομένη χρονική στιγμή.Αποτυπώνοντας το χώρο και το χρόνο δημιουργούμε μια νέα πραγματικότητα που είναι η φωτογραφική πραγματικότητα.Η φωτογραφία είναι ένα δημιουργικό εργαλείο που με δεδομένα χαρακτηριστικά μπορεί να εκφραστεί κάποια δημιουργικότητα με υποκειμενικού τρόπους.Επομένως η φωτογραφία εμπεριέχει άπειρες δυνατότητες δημιουργικής έκφρασης, με δεδομένο τον υποκειμενικό παράγοντα.Στη δημιουργική φωτογραφία η εικόνα τείνει προς το άπειρο ξεπερνώντας την εποχή της.Η φωτογραφία αποτυπώνει μια εποχή η οποία τη χαρακτηρίζει, ωστόσο η δημιουργική εικόνα ξεπερνά χρονικές περιόδους και τοπικά χαρακτηριστικά.Η ιδιαιτερότητα στη δημιουργική φωτογραφία έγκειται στο γεγονός ότι εκφράζεται με αισθητικούς κανόνες, δίχως να προσπαθεί να μεταδώσει κάποια άλλη πληροφορία.Η τέχνη διαμορφώνεται ανεξάρτητα από ωφελιμιστικούς παράγοντες, και σκοπός της είναι να υπηρετήσει το πνεύμα, με αυτό το μέτρο αξιολόγησης μπορούμε να μιλάμε όταν αναφερόμαστε στη φωτογραφία που εκφράζεται ως μορφή τέχνης.Η φωτογραφική εικόνα χαρακτηρίζεται από σύνθεση, φόρμες, βάθος εστίασης, οπτική γωνία, και διάφορα άλλα μορφολογικά χαρακτηριστικά, ωστόσο η δημιουργική φωτογραφία ξεπερνά λογικές εξηγήσεις και ερμηνείες, γιατί το πνεύμα υπερισχύει  της φόρμας και της σύνθεσης, έτσι ο μορφολογικός παράγοντας περνάει σε δευτερεύον επίπεδο.Σαφώς η τεχνική απόδοση μιας φωτογραφίας είναι δεδομένη,  αλλά η δημιουργική φωτογραφία εμπεριέχει το στοιχείο της καλλιτεχνικής απόδοσης που τελικά υπερισχύει.Έτσι οποιαδήποτε τεχνική προσέγγιση κι ερμηνεία το λιγότερο που θα μπορούσαμε να πούμε ότι  είναι  ελλιπής. Στη δημιουργική φωτογραφία η τεχνική αρτιότητα σαφώς είναι  ένα στοιχείο. Άλλωστε χωρίς γνώση φωτογραφικής τεχνικής δεν υφίσταται φωτογραφική εικόνα,ωστόσο η τεχνική αρτιότητα είναι σίγουρα σχετική και έχει να κάνει με το πως ο καθένας επιλέγει να αποδώσει  μια φωτογραφική εικόνα η οποία εμπεριέχει το στοιχείο της καλλιτεχνικής έκφρασης που καθορίζεται από τη δική του προσωπική αντίληψη της φωτογραφίας.   H τέχνη διαμορφώνεται από το σύνολο των προσωπικών έργων τα οποία φέρουν τη σφραγίδα του δημιουργού τους.Δηλαδή  το σύνολο του έργου ενός δημιουργού χαρακτηρίζεται από μια μορφολογία η οποία απορρέει από τις δικές του επιλογές κι εκφραστικά μέσα κι αυτό ισχύει και στη  φωτογραφία.Επομένως εάν θέλουμε να εντοπίσουμε την τέχνη στη φωτογραφία μπορούμε να εστιάσουμε στο έργο των δημιουργών φωτογράφων και θα δούμε άπειρα παραδείγματα καλλιτεχνικής έκφραση.       
Ένα  θέμα που έχει περισσότερο φιλολογικό ενδιαφέρον είναι ότι λέγοντας δημιουργική φωτογραφία προσπαθώντας να περιγράψουμε το τμήμα φωτογραφίας που  έχω αναφερθεί παραπάνω, ασφαλώς  εκ πρώτης όψεως δείχνει ότι εκφράζει μια γενική σημασία γιατί η λέξη δημιουργική είναι μια έννοια ευρύτερης σημασίας  .Ωστόσο στη φωτογραφία η έννοια δημιουργική είναι πολύ συγκεκριμένη γιατί εμπεριέχει την φωτογραφία που εκφράζεται ως μορφή τέχνης.Έτσι πολύ σύντομα  θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο ορισμός έχει να κάνει με τη φωτογραφία που είναι αποτέλεσμα τεχνικής αλλά και καλλιτεχνικής έκφρασης, επισημαίνοντας ότι ο ορισμός δημιουργική φωτογραφία εμπεριέχει αποκλειστικά τη φωτογραφία που διαμορφώνεται ως ανεξάρτητη μορφή τέχνης.  
Στη δημιουργική φωτογραφία είναι δεδομένο ότι δεν υπάρχουν κανόνες στον τρόπο που διαμορφώνεται μια εικόνα.Σαν αρχική θέση θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι μόνοι κανόνες που ισχύουν είναι οι τεχνικές δυνατότητες οι οποίες προδιαγράφονται από τη φωτογραφική τεχνική.Ωστόσο όταν μιλάμε για τελική φωτογραφική εικόνα δεν μπορούμε να προκαθορίσουμε κάποιους τρόπους που θα μπορούσαν να αποδώσουν ένα αποτέλεσμα το οποίο θα έχει μια δυναμική και συγχρόνως την αρτιότητα έτσι ώστε να έχει κάποια σπουδαιότητα.
Προσπαθώντας να περιγράψουμε τις διαδικασίες που διέπουν τη δημιουργική φωτογραφία, διαπιστώνουμε ότι πρώτα πρέπει να επισημάνουμε  τους παράγοντες που καθορίζουν τις βασικές ιδιαιτερότητες της τέχνης της φωτογραφίας.Εξετάζοντας μια βασική αρχή που είναι η έννοια της αναπαραγωγής στη φωτογραφία,ανακαλύπτουμε μια σημαντική διαφοροποίηση της καλλιτεχνικής φωτογραφίας από όλες τις εφαρμογές της φωτογραφικής μηχανής  που έχουν να κάνουν με επαγγελματικούς τομείς,αλλά και με τη χρήση της φωτογραφικής κάμερας ως μέσο που υλοποιεί εικόνες από την καθημερινότητα μας.Σίγουρα οι τεχνικές προδιαγραφές της φωτογραφίας στην αρχική  μορφή τους, την καθιστούν μια καταγραφική διαδικασία παραγωγής εικόνας που έχει αφετηρία τη πραγματικότητα.Ωστόσο ο δημιουργός φωτογράφος αντιμετωπίζει τη φωτογραφία ως μέσο που υλοποιεί μια δική του ιδέα, αποδίδοντας εικόνες οι οποίες έχουν τη δική τους οντότητα κι αυτονομία.Η διαφορά ανάμεσα στη δημιουργική φωτογραφία και στην απλή φωτογράφηση έγκειται στο γεγονός ότι η πρώτη δεν έχει το στοιχείο της αναπαραγωγής κάποιου πραγματικού γεγονότος, αλλά λειτουργεί αφαιρετικά ως προς την πραγματικότητα.Στη δημιουργική φωτογραφία ο φωτογράφος αξιοποιεί τις τεχνικές δυνατότητες με σκοπό την απόδοση ενός έργου πνευματικής αξίας. Πολύ σύντομα θα μπορούσαμε να πούμε ότι η δημιουργικότητα επαιτεί την επίγνωση της τεχνικής, καθώς και την κατανόηση των δυνατοτήτων που έχουν να κάνουν με αρχικούς παράγοντες εκφραστικών μέσων της φωτογραφίας,κι εν συνεχεία συνδυάζοντας ανθρώπινη σκέψη και κυρίως επινοητικότητα μπορεί να παραχθεί φωτογραφική εικόνα καλλιτεχνικής αξίας.Επίσης είναι δεδομένο ότι η δημιουργική φωτογραφία μορφοποιείται από την πραγματικότητα,με αποτέλεσμα να υλοποιεί παραστατικές εικόνες οι οποίες είναι αντανάκλαση της όψεως των πραγματικών μορφών,δίνοντας μια αίσθηση καταγραφικής απόδοσης,που έχει ως επακόλουθο η εικόνα να μοιάζει σαν ένα κομμάτι της πραγματικότητας που έχει αφαιρεθεί.Αξίζει να σημειωθεί ότι κάνοντας μια εξειδικευμένη προσέγγιση της φωτογραφίας ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά της,διαπιστώνουμε την έλλειψη καταγραφικής ικανότητας για πολλούς τεχνικούς λόγους,με αποτέλεσμα να συμπεράνουμε ότι η φωτογραφία στη πιο άρτια καταγραφική μορφής της μπορεί να ερμηνευτεί σαν μια απεικονιστική απόδοση της πραγματικότητας.Ασφαλώς στη δημιουργική φωτογραφία υπάρχει μια διαφορετική αντιμετώπιση των τεχνικών μέσων, πέρα από καταγραφικές μεθόδους, με αποτέλεσμα οι τεχνικές δυνατότητες να γίνονται εκφραστικά μέσα μιας καλλιτεχνικής αντίληψης,η οποία θεμελιώνει παραγωγικές διαδικασίες με σκοπό να υλοποιηθεί ένα έργο πνευματικής αξίας.
Φωτογραφίζοντας τη φόρμα τη μορφή των πραγμάτων δίνουμε μια ψευδαίσθηση αναπαραγωγής.Ωστόσο η φωτογραφία είναι μόνο μια αναπαραγωγή φωτός σε συγκεκριμένο χρόνο.Η φωτογραφική μηχανή είναι ένα μέσο καταγραφής χρόνου και ακτινοβολίας.Ένα  στοιχείο επίσης πολύ σημαντικό είναι η αποτύπωση του χρόνου στη φωτογραφία.Με τη χρήση της φωτογραφικής μηχανής αποδίδονται φόρμες,σύνθεση,οπτική προοπτική,έχοντας πάντα το στοιχείο του αιχμαλωτισμένου χρόνου.Ασφαλώς η φωτογραφία είναι η τέχνη που μπορεί να καταγράψει τη κίνηση των πραγμάτων,κι αυτό οφείλεται στη τεχνική λειτουργία του φωτοφράχτη που διαμορφώνει εικόνες σε κλάσματα δευτερολέπτου.Σαφώς στις φωτογραφίες με κίνηση το στοιχείο του χρόνου υπερτονίζεται, έναντι των στατικών εικόνων που η παρουσία του χρόνου  είναι αισθητή σε μικρότερο βαθμό.Φωτογραφίζοντας την όψη των πραγμάτων καταγράφουμε ακτινοβολία ανακλώμενου φωτισμού,και συγχρόνως αποτυπώνουμε μια χρονική στιγμή,κι αυτό οφείλεται στις τεχνικές προδιαγραφές της φωτογραφίας που μπορεί να σταματήσει τη στιγμή  αποδίδοντας  ένα στιγμιότυπο της ροής των γεγονότων.Ανεξάρτητα από θεματολογίες κι αισθητικές επιλογές του φωτογράφου, λόγω τεχνικής φύσεως της φωτογραφίας το στοιχείο του χρόνου πάντοτε υπεισέρχεται.Έτσι θα μπορούσαμε να πούμε ότι η φωτογραφία μπορεί να αποδώσει την όψη των πραγμάτων,την κίνηση, τη πλοκή των γεγονότων,καταγράφοντας πάντοτε στιγμές αιχμαλωτισμένου χρόνου.

Καλλιτεχνική φωτογραφία-Κείμενα.

1.Μια φωτογραφία έχει μια τεχνική διαδικασία για να παραχθεί, και χρειάζεται το ανθρώπινο χέρι για την εφαρμογή της τεχνικής, και πολύ περισσότερο την ιδιοσυγκρασία  ενός δημιουργού που θα αποδώσει την δική του "ποίηση" στη φωτογραφική εικόνα.Η φωτογραφία όσο κι αν φαινομενικά είναι μια εύκολη παραγωγή εικόνας εφόσον η χρήση της φωτογραφικής μηχανή μπορεί να γίνει από όλους ή ακόμη και κάποια τεχνική αρτιότητα μπορεί να αποκτηθεί με την διδασκαλία της φωτογραφίας όταν μιλάμε για επαγγελματική φωτογραφία (εφαρμοσμένη φωτογραφία) αντίθετα υπάρχει μια διαφορετική κατάσταση στη καλλιτεχνική φωτογραφία αφού εκεί που ολοκληρώνεται η τεχνική ξεκινάει η δημιουργία.Σίγουρα η τεχνική εκμάθηση της φωτογραφίας μπορεί να επιφέρει άτομα άρτια εξοπλισμένα δηλαδή ικανούς επαγγελματίες, ωστόσο η τέχνη προχωράει περισσότερο προσθέτοντας την ευαισθησία και την ιδιοσυγκρασία ενός δημιουργού που αποδίδει με τη δική του αισθητική ευαισθησία φωτογραφικές εικόνες.Με δύο λόγια μπορούμε να πούμε πως η τεχνική διδάσκεται η αισθητική δεν μπορεί να μεταδοθεί και ο καθένας θα πρέπει διαρκώς να γυμνάζει τον εαυτό του εφόσον η τέχνη δεν είναι ευκαιριακή απασχόληση αλλά χρειάζεται συνέπεια είναι τρόπος ζωής.


2.Για την καλλιτεχνική φωτογραφία το ζητούμενο είναι με ποιον τρόπο θα αξιοποιηθούν οι δυνατότητες της ανεξάρτητα από κάποια αισθητική ομορφιά που υπάρχει στην πραγματικότητα,η οποία πιστεύω πως δεν μπορεί να αναπαραχθεί με κανένα μέσο.Ένα όμορφο "στιγμιότυπο" στη ζωή έχει την πληρότητά του ανεξάρτητα από αισθητική που ενδεχομένως  του αποδίδουμε χωρίς να εξετάζουμε τις ατομικές προτιμήσεις.Πιο συγκεκριμένα ένα τοπίο στη φύση, ένα πρόσωπο, μια πλατεία, και  διάφορα άλλα που  αποτελούν  θεματολογία στη φωτογραφία έχουν την αισθητική τους (εάν την έχουν) η οποία δεν μπορεί να αναπαραχθεί και να αποτυπωθεί σε κανένα φωτογραφικό χαρτί.Συνεπώς μιλώντας για αισθητική στη φωτογραφία θα πρέπει να αναφερόμαστε πάντα στην φωτογραφική αισθητική και όχι στην αισθητική ομορφιά της πραγματικότητας.Ή τέχνη στη φωτογραφία υπάρχει όταν αξιοποιούνται οι τεχνικές δυνατότητες για την επίτευξη αισθητικής ανεξάρτητα από την πραγματικότητα που είναι η αφετηρία για την δημιουργία όλων των φωτογραφικών εικόνων.Με αποτέλεσμα ένα χαρούμενο γεγονός να αποδίδεται δραματοποιημένο στη φωτογραφία και αντίθετα μια δραματική σκηνή να αποδίδεται σαν συνηθισμένο γεγονός  μέσα από την φωτογραφία κ.ο.κ. και αυτή η διαδικασία διαφοροποίησης πραγματικότητας και φωτογραφικής απόδοσης χαρακτηρίζεται ως υπερβατική όταν υπεισέρχεται καλλιτεχνική δημιουργία και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η πραγματικότητα μέσα από την φωτογραφία αποκτά ποιητικό βάρος.Με άλλα λόγια όταν η φωτογραφία καταφέρει να αποδώσει την πραγματικότητα και συγχρόνως να προσθέσει τα αισθητικά στοιχεία που την καθιστούν ποιητική αυτό μπορεί να χαρακτηριστεί ως υπέρβαση  και  τότε η φωτογραφία έχει πετύχει το σκοπό της.  

3.Στη φωτογραφία έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε τις οπτικές δυνατότητες του μοναδικού μέσου για την παραγωγή εικόνας που είναι η φωτογραφική μηχανή της οποίας οι προδιαγραφές βασίζονται στο ορατό φάσμα, δηλαδή έχει το ίδιο εύρος όρασης με εκείνη που αντιλαμβάνεται το ανθρώπινο μάτι.Έτσι θα μπορούσαμε να πούμε σαν αρχική θέση ότι η φωτογραφική μηχανή είναι ένα μέσο που έχει αντικειμενική οπτική αντίληψη και αυτό οφείλεται στις προδιαγραφές και δυνατότητες που της δίνονται από τους κατασκευαστές τις οποίες δεν μπορούμε να παρακάμψουμε. Ακόμη θα μπορούσαμε να πούμε ότι εφόσον η φωτογραφική μηχανή η οποία έχει ευαισθησία αντίστοιχη με εκείνη που αντιλαμβάνεται το ανθρώπινο μάτι είναι ένα μέσο που αποδίδει με την ίδια ακρίβεια πάντοτε τελικές φωτογραφικές εικόνες αποτυπωμένες στο χαρτί.Έτσι θα χαρακτηρίζαμε την φωτογραφική μηχανή σαν το εργαλείο που καθορίζει την δουλειά του φωτογράφου στο βαθμό που οι δυνατότητες του μέσου του επιτρέπουν να διαμορφώνει φωτογραφικές εικόνες και αυτή η διαπίστωση είναι μια αντικειμενική αλήθεια όταν εξετάζουμε στοιχειωδώς την φωτογραφία ως τεχνική διαδικασία.Φυσικά δεν μας ενδιαφέρει να εξετάσουμε την φωτογραφία σε συσχετισμό με την ανθρώπινη όραση αλλά ως αυτόνομη διαδικασία παραγωγής εικόνας αναλύοντας θεμελιώδεις αρχές που την διέπουν.Όπως προανέφερα η φωτογραφική μηχανή έχει μια ορισμένη δυνατότητα όρασης και δεδομένες τεχνικές δυνατότητες τις οποίες ο κάθε φωτογράφος χρησιμοποιεί και είναι για όλους οι ίδιες.Και αυτή η ανάλυση είναι σωστή προσεγγίζοντας την φωτογραφία στην στοιχειώδη της μορφή,και αυτά ίσως είναι τα μόνα αντικειμενικά στοιχεία που μπορούμε να θεωρήσουμε σαν δεδομένα τα οποία ισχύουν μόνο σε θεωρητικό επίπεδο γιατί διαφοροποιούνται ανάλογα με την προσωπική αξιοποίηση του φωτογράφου.Στην καλλιτεχνική φωτογραφία είναι σημαντικό η προσωπική αντίληψη δηλαδή το άτομο που βρίσκεται πίσω από την φωτογραφική μηχανή που μετατρέπει την μηχανική της λειτουργία σε εσωτερική έκφραση μετουσιώνοντας την πραγματικότητα.Ο κάθε δημιουργός έχει τον δικό του ξεχωριστό τρόπο που παράγει έργο και αυτό οφείλεται στην μοναδικότητα του ατόμου και στο γεγονός πως η τέχνη δεν είναι μόνο εφαρμογή τεχνικής και γνώσης αλλά προχωράει πιο πέρα.Η προσωπική έκφραση μέσω της τέχνης είναι αποκλειστικά μια εσωτερική κατάσταση και με όποιους αισθητικούς τρόπους και αν μορφοποιείται εκφράζει πάντοτε το ανθρώπινο πνεύμα.Συγκεκριμένα στην φωτογραφία ο κάθε φωτογράφος συνιστά ένα διαφορετικό τρόπο όρασης και ένα διαφορετικό τρόπο δημιουργίας έτσι διαμορφώνεται ένα μεγάλο φάσμα οπτικής αντίληψης που καθιστά την όραση της φωτογραφική μηχανή από μονοδιάστατη σε πολυδιάστατη....



4. Προσεγγίζοντας την φωτογραφία ως μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης και ως μορφή τέχνης,σαν γενική ιδέα έχει ενδιαφέρον να αναφερθούμε στον ρόλο της φωτογραφίας στην τέχνη γενικότερα.
Η καλλιτεχνική έκφραση έχει πάντοτε τα ίδια χαρακτηριστικά η μόνη διαφορά είναι το μέσο που μορφοποιείται η τέχνη.Πιο απλά τα μέσα που χρησιμοποιούνται μας δίνουν τις μορφές τέχνης ζωγραφική,κινηματογράφο,λογοτεχνία κ.ο.κ. ωστόσο η έκφραση είναι η ίδια και πάντοτε ποιητική.Η φωτογραφία ως καλλιτεχνική έκφραση έχει το στοιχείο της διαφοροποίησης ή μετουσίωσης της πραγματικότητας σε εξίσου μορφή ποιητική καταγράφοντας πάντοτε το φως και την χρονική στιγμή, αξιοποιώντας την φόρμα των πραγμάτων και την αρμονική σύνθεση τους, αποδίδοντας τονικότητες ή χρωματικές αποχρώσεις μορφοποιώντας  εικόνες που το κυριότερο πρέπει να εμπεριέχουν την καλλιτεχνική έκφραση του δημιουργού.Η τέχνη στην φωτογραφία δεν είναι τυχαίο γεγονός,είναι υλοποίηση των  αισθητικών και μορφολογικών απόψεων του δημιουργού που συνειδητά επέλεξε την φωτογραφία ως μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης.Ο δημιουργός πάντοτε είναι σε διαρκή αναζήτηση της τέχνης και ακόμη είναι σε συνεχή αναζήτηση του εαυτού του μέσα από τη δημιουργία και κυρίως πάντοτε εμπλουτίζει την προσωπικότητά του με στοιχεία που ανεπαίσθητα υπεισέρχονται στην τέχνη του.Η φωτογραφία πάντοτε αντανακλά το σκεπτικό  και τις αισθητικές επιλογές του φωτογράφου η οποία ασφαλώς είναι αποτέλεσμα εσωτερικής ανάγκης.Πολύ σύντομα η καλλιτεχνική φωτογραφία είναι αποτέλεσμα διανόησης και εσωτερικών διεργασιών και τεχνικής γνώσης που είναι απαραίτητη για την δημιουργία φωτογραφικών εικόνων και το σημαντικότερο η τέχνη είναι αυτοσκοπός.Όπου ασφαλώς έχει το ίδιο βάρος με όλες τις άλλες μορφές τέχνης.   

5.  H φωτογραφία είναι η αποτύπωση μια στιγμής του χρόνου, ένας τρόπος απόδοσης της  πραγματικότητας  με συγκεκριμένη  μορφή έτσι που υπάρχει η αίσθηση ότι η κάθε φωτογραφία είναι ένα κομμάτι πραγματικότητας.Ασφαλώς δεν υπάρχει φωτογραφική εικόνα χωρίς την αντίστοιχη πραγματική σκηνή που μορφοποιήθηκε και χωρίς αυτή δεν  θα μπορούσε να παραχθεί.Στην καλλιτεχνική φωτογραφία το ζητούμενο είναι αυτό το κομμάτι πραγματικότητας να αποκτήσει διαφορετική δυναμική και εκεί έγκειται η δημιουργικότητα στην φωτογραφία.Η πραγματικότητα υπάρχει και έχει την δική της "χροιά" που για τον κάθε παρατηρητή μπορεί να έχει διαφορετική σημασία.Όμως στην φωτογραφία έχει σημασία να αποδοθεί η πραγματικότητα μετουσιωμένη και εκφράζεται μέσα από ποιητική φόρμα.Έτσι η εικόνα αποκτά  διαφορετική δυναμική η οποία δεν υπάρχει στην πραγματικότητα. Στην φωτογραφία έχει σημασία  η στιγμή που καταγράφεται  να αποκτήσει ποιητική  έκφραση, και εκεί οφείλει την ύπαρξη της ως μορφή τέχνης.....

6.Είναι σημαντικό  στην φωτογραφία να εξετάσουμε τους παράγοντες που αποτελούν  κίνητρα για την παραγωγή φωτογραφικού έργου και το σκεπτικό του δημιουργού για την άξια που μπορεί να έχει η φωτογραφία ως καλλιτεχνική δημιουργία.Έχει σημασία να επισημάνουμε το πρωταρχικό στοιχείο ότι η τέχνη δεν είναι μόνο  εργασία που απαιτεί τεχνική γνώση αλλά μια διαδικασία που εκφράζει το ανθρώπινο πνεύμα έτσι και τα κίνητρά θα πρέπει να είναι σε  αντίστοιχη κατεύθυνση.Καθώς πρέπει να αναφέρουμε ότι η καλλιτεχνική φωτογραφία εξισώνεται με τις άλλες μορφές τέχνης, δεν γίνεται για ωφελιμιστικούς λόγους και  διαφέρει από την επαγγελματική-εφαρμοσμένη φωτογραφία.Συνεπώς δεν απευθύνεται στο μέσο  καταναλωτή και δεν έχει αγοραστική αξία.Στη ουσία για τον δημιουργό η καλλιτεχνική δημιουργία είναι κυρίως διαδικασία έκφρασης εσωτερικής ανάγκης και περισσότερο της δικής του υποκειμενικής αλήθειας.Έτσι το έργο είναι δυνατόν  να αποκτήσει ξεχωριστή δυναμική. Σίγουρα ο κάθε δημιουργός έχει το δικό του σκεπτικό πάνω στον τρόπο που δημιουργεί και για το επιθυμητό αποτέλεσμα, γιατί η καλλιτεχνική δημιουργία δεν είναι τυχαίο γεγονός αλλά προκύπτει από συνειδητή  προσπάθεια.  Έτσι το έργο του κάθε δημιουργού έχει  συνοχή, μια ιδιαίτερη χροιά που το χαρακτηρίζει και μπορεί να αλλάξει το ύφος όταν ο δημιουργός αλλάξει τις αισθητικές του επιλογές.Φυσικά δεν μπορούμε να θέσουμε κανόνες ή να περιγράψουμε  τον τρόπο που διαμορφώνεται η τέχνη και τις διανοητικές διαδικασίες που  απορρέει γιατί έχει να κάνει να την ανθρώπινη ιδιοσυγκρασία που σαν  σκέψη είναι μοναδική για τον καθένα και συνεπώς ανεξάντλητη, όμως μπορούμε να πούμε σε γενικές γραμμές ότι για να παραχθεί τέχνη πρέπει να υπάρξει διαφορετική σκέψη που ξεπερνά την κοινή λογική και έτσι το δημιούργημα μπορεί να ξεπεράσει αισθητικές συμβάσεις και αποκτά μια άλλη δυναμική που το κάνει να εκτείνεται στο άπειρο..